למה הוא בוכה? ואיך אפשר לעזור לו?

עפר גדנקן No Comments on למה הוא בוכה? ואיך אפשר לעזור לו?

רוית דגן, דיאטנית קלינית ומנהלת תוכן מדעי מטרנה:

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

להיות תינוק זה לגלות עולם: ללמוד לזהות פרצופים, לשייך קולות, להסתכל ולחקור כי הכל חדש. במקביל, התינוק גדל ומתפתח כלפי חוץ וזאת ניתן לראות בנקל, אך גם מבפנים: מערכות גופו מתפתחות ולומדות להסתגל לחיים שבחוץ למשל תחושות כמו שובע ורעב, עירנות ועייפות, הנאה ותסכול. את כל חוויותיו התינוק משתף עימנו בעזרת קולות ותנועות וכמובן באמצעי התקשורת המרכזי -בכי.

בכי תינוקות יכול להיות מורכב להורים. איך נדע לזהות את הסוגים והסיבות לבכי וכיצד להרגיע אותו?

ראשית, יש לשלול סיבות העלולות בהחלט להיות הסיבה לבכי: ודאו שהחיתול יבש, טמפרטורת החדר נכונה, שהתינוק אינו לבוש יתר על המידה או להיפך ושאינו רעב או עייף. הרימו את התינוק, העניקו לו את מלוא תשומת הלב. אם התינוק עדיין בוכה ואתם מתקשים להרגיעו, נסו לאפיין את הבכי: האם הוא בשעות קבועות? בעיקר אחה"צ ובערב ומלווה באי שקט מתמשך? האם הוא מאופיין בסימנים נוספים כמו פנים סמוקות, כיווץ אגרופים והרגליים לכיוון הבטן? יתכן ואלו גזים/קוליק המאופיינים באי שקט והתקפי בכי ממושכים בתינוקות מתחת לגיל 5 חודשים אשר יכולים לבכות כ-3 שעות, במשך כמה ימים בשבוע ויותר. תופעה נורמלית זו גורמת ללא מעט אי שקט ותסכול אצל ההורים ותינוקם.

חשוב לדעת: אם הבכי מתרחש סביב שעת הארוחה, ומלווה בתופעות נוספות כמו פריחה, הקאות, כאבי בטן, או פליטות מרובות – חשוב לפנות לבירור אצל רופא הילדים.

זיהיתם שהתינוק סובל מגזים? הנה כל מה שצריך לדעת:

התפתחות מערכת העיכול בחודשי החיים הראשונים מלווה לעיתים באי נוחות ו/או בכאבי בטן עוויתיים המכונים בשפה הרפואית קוליק ומוכרים לנו יותר כ'גזים'. תוכלו לסייע לתינוק במספר דרכים: החזיקו אותו בתנוחת ערסול, העניקו לו תשומת לב (זה אינו 'פינוק יתר'!) ,דברו אליו ברוגע, על מנת שכל אלה יעזרו להרגיעו.. ניתן אף להחזיק את התינוק בתנוחת 'נמר על עץ', השכבת התינוק על אזור האמה ביד, אחזו את התינוק כך כשבטנו מונחת על זרועותיכם, רגליו וידיו משתלשלות כלפי מטה וראשו מוטה הצידה. תנוחה זו מייצרת מגע ולחץ עדין בין היד שלכם לבטנו של התינוק מה שעוזר להרגיע תינוקות רבים.

זכרו – לא כל בכי מעיד על רעב ולכן אל תמהרו להאכיל את התינוק אם זה לא זמן הארוחה, ריבוי מזון במערכת העיכול יכול להחריף את הקוליק. אל תתפתו להציע לתינוק סוגי תה למיניהם כי הם אינם מוכחים כיעילים ואין לתינוק כל צורך במילוי בטנו בנוזלים שאינם הזנה טבעית או תמ"ל.

במידה והתינוק ניזון בהזנה טבעית, את יכולה להפסיק באופן זמני אכילת מוצרי חלב ולראות אם יש הטבה. במידה ויש שיפור, ניתן להמשיך בתפריט ההימנעות ממוצרי חלב ולהקפיד על צריכת סידן ממקורות נוספים כמו טחינה, סרדינים, מוצרי סויה ואף לשקול ליטול תוסף תזונה של סידן. אם התינוק ניזון מתמ"ל, כדאי לבחור בתחליף חלב ייעודי כמו מטרנה ספיישל מהדרין, שפותח לתינוקות עם גזים וקוליק ובעל הרכב קל לעיכול, דל לקטוז ומועשר בפרוביוטיקה ידידותית למערכת העיכול. בזמן ההאכלה חשוב להקפיד שהזרימה לא תהיה מהירה מדי, מה שעלול להוביל לאכילה מהירה, לבליעת אוויר ולהחרפת תופעות הקוליק.

בכל מקרה, נסו להכיל את התקופה המאתגרת בסבלנות ורוגע עד כמה שניתן וכך גם תינוקכם יחוש תחושת ביטחון ורוגע. חשוב תמיד לזכור שהמצב הוא זמני ותקופה זו תחלוף במרבית המקרים  כשהתינוק מגיע לגיל 4-5 חודשים.

יש לכם שאלות נוספות? במטרנה זמינים לכל שאלה גם במרכז לייעוץ תזונה, הזנה טבעית ושינה בטלפון: 1-800-32-33-33

 



0 תגובות